Livonijas kara kā Dieva soda interpretācija Baltazara Rusova “Livonijas hronikā” (1578–1584) [PDF]

Beāte Orlova
Mg. hist., Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes maģistrante, Latvijas Nacionālās bibliotēkas Speciālo krājumu departamenta galvenā bibliogrāfe

ANOTĀCIJA
Rakstā analizēts Baltazara Rusova “Livonijas hronikas” koncepts par Livonijas karu kā Dieva sodu, veicot salīdzinājumu ar 16. gadsimtā Livonijā un citviet Eiropā tapušiem tekstiem ar politiskās teoloģijas ievirzi. Teksta analīze no politiskās teoloģijas skatpunkta priekšplānā nostāda hronikas autora pasaules uztveres elementus, kas līdzšinējā izpētē bijuši mazāk aktualizēti. Kā būtisks aspekts Rusova izpratnē par karu kā Dieva sodu tiek atklāta ticība Dieva sūtītām brīdinājuma zīmēm. Salīdzinājums ar reformācijas teoloģijas pamatlicēju idejām atklāj Rusova priekšstatu ciešu saistību ar luterāņu politiskās teoloģijas nostādnēm par taisnīgu karu, Dieva sodu un dabas parādību interpretēšanu. Hronika iekļaujas kopējā reformācijas laikmeta 16. gadsimta teoloģiskajā tradīcijā, plašākos konceptus lietojot lokālās Livonijas politiskās situācijas interpretācijai.

Atslēgvārdi: Baltazars Rusovs, Livonijas karš, politiskā teoloģija, hronikas, ļaunu vēstošas zīmes

Jauno vēsturnieku zinātniskie lasījumi VII (2021) ♦ 19.–28. lpp. ♦ https://doi.org/10.22364/jvzl.07.01


Interpretation of the Livonian War as God’s Punishment in Balthasar Russow’s “Chronica der Provinz Lyfflandt” (1578–1584) [PDF]

Beāte Orlova
Mg. hist., master’s student at the Faculty of Theology, University of Latvia, head bibliographer at the Special Collections Department, National Library of Latvia

ABSTRACT
The article analyses the concept of the Livonian War as God’s punishment in Balthasar Russow’s “Chronica der Provinz Lyfflandt” by comparing it to theological texts written in 16th-century Livonia and other parts of Europe. Analysis of the chronicle from the perspective of political theology brings into discussion the aspects of the text that have been neglected in previous scholarship. The belief in divine portents is revealed to be an important element of Russow’s worldview. Comparison with the ideas of Reformation theologians reveals the deep connection of Russow’s views with such ideas of Lutheran political theology as just war, God’s punishment and the interpretation of natural phenomena as portents. The chronicle fits into the tradition of 16th-century Reformation theology, utilizing wider concepts to interpret local Livonian political processes.

Keywords: Balthasar Russow, Livonian War, political theology, chronicles, portents and signs

The Scholarly Readings of Young Historians VII (2021) ♦ pp. 19-28 ♦ https://doi.org/10.22364/jvzl.07.01