Jauno vēsturnieku zinātniskie lasījumi X = the Scholarly Readings of Young Historians X (2024)

https://doi.org/10.22364/jvzl.10.14 | 174-184 | PDF

Vispārējā izglītība Rēzeknes apriņķī (1944–1949)

Laima Grišule
Humanitāro zinātņu akadēmiskā bakalaura grāds vēsturē un arheoloģijā,
Daugavpils Universitātes vēstures maģistra programmas studente

Anotācija
Vispārējā izglītība Rēzeknes apriņķī (1944–1949) tika pētīta, lai papildinātu un konkretizētu historiogrāfijā sniegtos atzinumus par izglītības sovetizāciju. Rakstā dots ieskats skolu materiālo apstākļu sakārtošanā pēc Otrā pasaules kara, atklājot, ka varas dekla­rācijas par bezmaksas izglītību kontrastēja ar ikdienas realitāti. Aplūkoti skolēnu un skolotāju ideoloģiskās pakļaušanas mehānismi, pievēršot uzmanību Latvijas iedzīvotāju adaptācijas un pretestības stratēģijām jaunajos apstākļos.

Atslēgvārdi: vispārējā izglītība, Rēzeknes apriņķis, sovetizācija, apriņķa partijas komiteja, apriņķa padomes izpildkomiteja.


General Education in Rēzekne District (1944–1949) 

Laima Grišule
Bachelor of Humanities in History and Archaeology, 
student of the master’s programme in history at Daugavpils University

Abstract
The general education in the Rēzekne district (1944–1949) was studied in order to supplement and concretise the findings of historiography about the sovietisation of education. The article provides an insight into the arrangement of the material conditions of schools after the Second World War. It reveals that the Soviet declarations about free education contrasted with everyday reality. The author views the mechanisms of ideological subjugation of both students and teachers, dedicating particular attention to the adaptation and resistance strategies of Latvian people in the new conditions.

Keywords: general education, Rēzekne district, sovietisation, district party’s committee, district council’s executive committee.