Jauno vēsturnieku zinātniskie lasījumi X = the Scholarly Readings of Young Historians X (2024)

https://doi.org/10.22364/jvzl.10.12 | 147-159 | PDF

Latvijas Universitātes Mākslas muzeja fenomens

Ilana Pārstrauta
Bc. hist., LU Humanitāro zinātņu fakultātes Vēstures un arheoloģijas nodaļas maģistrante,
Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts vēstures arhīva galvenā arhīviste

Anotācija
Latvijas Universitātes Mākslas muzejs dibināts 1937. gadā, un tajā glabāja lielāko antīkās Grieķijas un Romas kolekciju starpkaru Latvijā. Pētījuma mērķis ir izsekot LU Mākslas muzeja darbībai no 1937. līdz 1955. gadam, meklējot nozīmīgus notikumus, personas un pārmaiņas, kas ietekmēja muzeja krājumu, izmantojot Latvijas Nacionālā arhīva un LNMM Zinātnisko dokumentu centra materiālus, kā arī pētījumus par okupāciju varu reorganizācijām muzejos. Okupāciju sekas tieši skāra muzeju. No 1950. līdz 1955. gadam LU Mākslas muzeja kolekcija tika nodota Latvijas PSR Valsts tēlotājas mākslas muzejam. Šis ilgstošais process daudz pastāsta par muzeja raksturu, un fenomens ir saistīts ar to, ka tikai LU Mākslas muzejs paliek Latvijas vēsturē vienīgais augstskolu mākslas vēstures institūts, kurš uzkrājis un vēlāk nodevis valsts muzejam retus un vērtīgus kultūras pieminekļus, tas darbojās kā platforma kultūras mantojuma uzkrāšanai, bet nav pildījis muzeja misiju.

Atslēgvārdi: Latvijas Universitāte, Latvijas Valsts universitāte, mākslas kolekcija, padomju okupācijas sekas, muzeju reorganizācija.


Phenomenon of the Art Museum of the University of Latvia

Ilana Pārstrauta
Bc. hist., MA student at the Department of History and Archaeology, Faculty of Humanities of the University of Latvia, National Archives of Latvia Latvian State Historical Archive, head archivist

Abstract
The Art Museum of the University of Latvia was founded in 1937 and housed the largest collection of ancient Greek and Roman art in interwar Latvia. The aim of the study is to trace the activities of the Art Museum of the UL from 1937 to 1955, searching for significant events, persons and changes that influenced the museum’s collection, using materials from the Latvian National Archives and the Scientific Documentation Centre of the LNMA, as well as research on the reorganizations of the occupying powers in museums. The consequences of the occupation directly affected the museum. From 1950 to 1955, the collection of the Art Museum of the UL was transferred to the State Museum of Fine Arts of the Latvian SSR. This long-term process is enlightening as to the nature of the museum, and the phenomenon is related to it – only the Art Museum of the UL remains the only art history institute of higher education institutions in the history of Latvia that has accumulated and later transferred rare and valuable cultural monuments to the state museum; it acted as a platform for the accumulation of cultural heritage, but did not fulfil the mission of the museum.

Keywords: University of Latvia, State University of Latvia, art collection, consequences of soviet occupation, reorganization of museums.